UniPoll Tudástár
Sokan foglalkoznak kérdőívekkel, közülük sokan szeretnének igazán jó kérdőíveket
készíteni, de ez már sajnos nem mindenkinek sikerül. Rengeteg múlik azon, hogy hogyan
tesszük fel a kérdéseinket, hogy mennyire illeszkedik a kérdőívünk megjelenése a
tartalomhoz, hogy hogyan értelmezik a kitöltők a feltett kérdéseket vagy hogy hogyan
szerkesztjük meg a kérdőívet. Soktényezős játék ez, ahol elég egy kis figyelmetlenség
és értékes válaszok százaitól vagy ezreitől eshetünk el azonnal.
A kérdőív kifejezésre csak magyarul majdnem kétmillió, angol nyelven pedig több,
mint 600 millió találatot kapunk egy egyszerű kereséssel. Ahhoz, hogy az Ön kérdőíve
ne csak egy kósza találat legyen a többmillió között, hanem átgondolt, célzott kérdések
összefoglaló gyűjteménye, amelyek a megfelelő kérdésekre adják a megfelelő választ,
összegyűjtöttünk néhány jótanácsot, amelyeket érdemes megfogadni a siker érdekében.
Tudásbázisunkon keresztül szeretnénk felhívni a figyelmet azokra a buktatókra, amikre
ha odafigyel, nagy meglepetések már nem érhetik.
Felhasznált források:
A legtöbb kérdőív hibája általában az, hogy szerkesztői a határidők szorítása miatt
nem fordítanak kellő időt és figyelmet a kérdéssor összeállítására, átgondolására
és a célcsoport felmérésére. A szervezetlenség azonban azonnal kitűnik: a válaszadók
megunják a kitöltést és elhagyják a kérdőívünket. A legtöbb ilyen hiba könnyen elkerülhető
egy kis odafigyeléssel.
Ahhoz, hogy Önnek ne kelljen ezeket a szempontokat összeszednie, létrehoztuk tudástárunkat,
amely segít a jó felmérések összeállításában.
Milyen tanácsokat érdemes megfogadnom kérdőív szerkesztésekor? Az UniPoll csapata
rengeteg kérdőívvel találkozott már. Eddigi tapasztalataikat összegezve hozták létre
az UniPoll Tudástárat, amely kezdőtől a profiig minden felhasználót segít az eligazodásban.
Tudásbázisunk folyamatosan bővül, ezért érdemes időről időre visszalátogatni.
Ha úgy érzi, valami kimaradt vagy bővebben olvasna valamelyik témában, e-mailben
jelezheti felénk az info@unipoll.hu címen.
Ha már elkészültünk a kérdőívvel, megfelelően előkészítettük és meg is szerkesztettük,
azt gondolhatnánk, hogy nincs is más hátra, mint közreadni vagy közzétenni. Azonban
ebben a szakaszban is érdemes egy-két tanácsot megfogadni. Hogyan szólítsam meg
a kitöltőket? Hogyan használjam az értesítési csatornákat? Ebben a részben ilyen
és hasonló kérdésekre adunk válaszokat.
Tervezés, célkitűzések
Ne a kérdőívkészítő programmal kezdjük! A program csak egy eszköze
a kutatásunknak.
- Először szedjük össze nagy vonalakban, vázlatosan, hogy milyen információkat
szeretnénk megtudni.
- Határozzuk meg a célközönséget, vagyis hogy kiknek szeretnénk feltenni
a kérdéseinket.
- A kérdések megfogalmazásakor ne feledjük: nem tesztet csinálunk, hanem kérdőívet,
vagyis nincsenek jó és rossz válaszok, hanem vélemények vannak, amelyeket szeretnénk
rendszerezetten begyűjteni.
- Tegyünk különbséget a vélemények és a tényadatok gyűjtése között: ha véleményt kérdezünk,
akkor szubjektív válaszlehetőségeket is felkínálhatunk. (Pl. Milyen gyakran veszi
igénybe a szolgáltatást? ritkán/gyakran )
Ha tényadatokat gyűjtünk, akkor csak számszerű, objektíven eldönthető lehetőségeket
kell felkínálnunk. (Pl. Milyen gyakran veszi igénybe a szolgáltatást? hetente/havonta/naponta)
Sorrend
Célszerű minden kérdéssor összeállításánál törekedni egy logikus tartalomsorrendre.
Egy szóbeli beszélgetéshez hasonlóan itt is legyenek bevezető kérdések, mélyebb
tartalmi kérdések, majd a kitöltés végeztével köszönjük meg, hogy időt szakítottak
kérdőívünkre!
- Használjunk egyszerűbb, bevezető, kedvcsináló kérdéseket!
- Haladjunk tematikusan, ne ugráljunk oda-vissza a témaköreink között!
- Legyen kohézió a kérdések között: a különböző témájú kérdések átgondolatlanságot
sugallnak!
Kevés kérdés
Próbáljuk megbecsülni tesztkitöltésekkel, hogy mennyi ideig fog tartani a kérdőív
kitöltése és igazítsuk az eredményt ahhoz, hogy a kitöltőink mennyi időt tudnak
vagy mennyi időt fognak erre szánni. Minél rövidebb egy kérdőív, annál jobb kitöltési
eredményekre számíthatunk.
- Használjunk kevés kérdést, maximum 10-15-öt!
- Mérjük le a kitöltési időt!
- Használjunk változatos kérdéstípusokat!
- Ne kérjünk be olyan adatot, amit már tudunk! Például személyes kérdőívek esetén
ne kérjünk be nevet vagy e-mail címet, hiszen azt úgyis tudjuk, mert ilyenkor megtörténik
a kitöltő azonosítása.
Kérdések megfogalmazása
A kérdések megfogalmazása tűnhet talán a legegyszerűbb feladatnak, ám pont ezen
múlhat a legtöbb. A rosszul feltett kérdések ugyanis befolyásolhatják a kitöltőt
a válaszadásban vagy akár félre is vezethetik. Kérdések megfogalmazásakor figyeljünk
a következőkre:
- Legyenek a kérdések önmagukban is értelmezhetőek, értelmesek mindenki számára!
- Kövessenek a kérdések egy jól felépített, logikus sorrendet!
- Ha több témában kérdezünk, tegyük egyértelművé, hogyha már új témával foglalkozunk!
- Használjunk többségében feleletválasztós kérdéseket, mert a nyílt kérdések kiértékelése
mindig roppant időigényes feladat és így a kitöltő dolgát is megkönnyítjük!
- Akkor tegyünk csak kötelezővé egy kérdést, ha az feltétlenül szükséges! A túl sok
kötelező kérdés a kitöltés megszakítását eredményezheti.
- Csak arra kérdezzünk rá, amire tényleg kíváncsiak vagyunk! Ha egy adattal nem kívánunk
foglalkozni a kielemzésnél, akkor ne kérjük be! Értékes válaszokat veszíthetünk,
ha a kitöltő megszakítja a kitöltést.
- Mind a kérdéseknél, mind a válaszoknál magyarázzuk el az ismeretlen fogalmakat,
ha az szükséges! Próbáljunk a kitöltő fejével gondolkozni!
Keltse fel az érdeklődést
Törekedjünk arra, hogy kérdőívünk kérdései legyenek változatosak! Ha a kitöltő megunja
a válaszadást, hamar bezárja a kérdőívet és ezzel értékes válaszoktól eshetünk el.
Kérdőív összeállításakor ezért érdemes:
- Elágazásokat használni
- Változatos kérdéstípusokat alkalmazni
- Figyelni arra, hogy a kérdésünkhöz leginkább megfelelő kérdéstípust használjuk.
Objektivitás
Ne akarjuk befolyásolni a válaszadót!
Törekedjünk arra, hogy mind a kérdések, mind a válaszok megfogalmazásakor minél
tárgyilagosabb, objektívebb állásponton maradjunk és ne minősítsünk semmit! Ha véleményekre
vagyunk kíváncsiak, tegyük fel úgy a kérdésünket, hogy a válaszadó maga dönthesse
el, hogy mi a véleménye az adott témában!
Kerüljük az ilyen és hasonló megfogalmazásokat:
„Mit gondol a sokak által kifogásolt új házirendről?”
Számszerűség
Kérdőívkészítés során tipikus hiba a válaszok megadásánál a nem számszerű válaszlehetőségek
felkínálása. Ha például egy új termékkel akarja bővíteni egy cég a kínálatát és
ehhez azt vizsgálja, hogy több termék közül melyiket használnák leginkább potenciális
vásárlói, a legtipikusabb hiba a következő:

Ilyenkor a kitöltők meg tudják adni a saját ítéletük szerinti legmegfelelőbb választ,
csak éppen nem lesz egységesen mérhető az eredmény. A fenti példa válaszai a kitöltők
saját megítélése szerinti eredmények lesznek, vagyis ha a kitöltő számára a heti
egy alkalom többnek számít, mint amennyiszer ő szeretné használni, akkor a „sűrűn”
válaszlehetőséget fogja választani. Ha a heti egy alkalom kevesebb, mint amennyiszer
hajlandó leülni, foglalkozni egy elektronikus fizetéssel, akkor nagyobb valószínűséggel
a „ritkán” válaszlehetőséget vagy a skála alacsonyabb helyezéseit fogja választani
a válaszadó.
Ezek helyett a válaszlehetőségek helyett adjunk meg számszerűsíthető válaszokat,
például:

Rögtön látható a két skála közötti fő különbség: az első példánál a kitöltő határozza
meg, hogy mi ritka számára, míg a második példában mi dönthetjük el, hogy üzletmenetünk
szempontjából mely válaszok számítanak ritkának vagy gyakorinak.
A skála meghatározásakor alkossunk olyan válaszlehetőségeket, amelyek alapján használható
csoportokat alkothatunk! Ha például nincs szükség a havi használatnál részletesebb
bontásra, akkor ne szedjük szét ezeket a válaszlehetőségeket!
Ellenőrző kérdések használata
Előfordulhat, hogy kérdőívünket nem jól töltik ki. A válaszokat ezért érdemes ellenőrző
kérdéssel szűrni. Ha a válaszadó minden kérdésünket elolvassa és mindegyikre a saját
belátása szerint válaszol, könnyen eldönthetjük, hogy mely kérdőívet töltötték ki
figyelmesen és melyiket nem. Ha felteszünk egymásnak ellentmondó kérdéseket, könnyedén
ellenőrizhetjük, hogy mely válaszok voltak meggondoltak és melyek nem.
Ha például megkérdezzük egy autós felmérés esetén, hogy mely márkákat ismeri a kitöltő
és egy későbbi kérdésben a megjelölt márkákat nem jól azonosítja be kép alapján,
akkor mivel valójában nem ismeri ezeket az autótípusokat, a válaszok alapján eldönthető,
hogy figyelembe szeretnénk-e venni a válaszát.
Egyszerű kitöltés
Törekedjünk arra, hogy a kitöltés során a válaszadónak minél kevesebb időt kelljen
eltöltenie a kitöltéssel. Ehhez elengedhetetlen, hogy a kérdőív szerkesztője ismerje
a kérdőívszerkesztő program által kínált lehetőségeket. Ha ismerünk minden használható
kérdéstípust, könnyen kiválaszthatjuk a kérdésünknek leginkább megfelelőt, amelyet
a kitöltő a legrövidebb idő alatt válaszolhat meg.
Változatos kérdéstípusok
Mivel a válaszadás önkéntes a kérdőíveknél, ebben rejlik a kérdőíveztetés legnagyobb
hátulütője is: a kitöltések megszakadása. Ha a kitöltők nem motiváltak a kitöltésben
(például nyereményjátékkal), akkor nagyobb eséllyel számíthatunk kudarcra, ha nem
tudjuk a kitöltés ideje alatt végig fenntartani az érdeklődést. Ezért célszerű olyan
kérdőívszerkesztő alkalmazást választani, amely minél többféle kérdéstípus használatát
támogatja. Az UniPoll segítségével több, mint 15
féle kérdéstípus közül választhat a szerkesztő. (A megjelenés és a típusokon
belüli széles beállítási lehetőségekkel együtt.)
A teljesség igénye nélkül az UniPollban használható kérdéstípusok:
- Rövid szöveges válasz
- Kifejtett szöveges válasz
- Dátum és idő típusú válasz
- E-mail cím típusú válasz
- Szám típusú válasz
- Lista típusú válasz egyszeres vagy többszörös választással, egyéb opcióval
- Elemek rangsorolása
- Osztályozás skálán, csúszkán, csillagokkal
- Osztályozás táblázatban soronként egy vagy több válasszal
- Osztályozás táblázatban cellánként, listából választva
- Szöveges segítő elem (nem válaszok gyűjtésére szolgál)
Megfelelő válaszlehetőségek
A kérdésekhez hasonlóan a válaszok megfogalmazása is lényeges része a felmérésnek.
Ha minden válaszlehetőség minden válaszadónak egyértelműen ugyanazt a fogalmat jelenti,
akkor biztosak lehetünk abban, hogy eredményünk is pontos lesz. Válaszlehetőségek
megadásánál figyeljünk a következőkre:
- Döntsük el, hogy szabad szöveges vagy értékválasztós választ várunk a kérdésre!
- Használjunk többségében feleletválasztós kérdéseket, mert a sok kifejtendő kérdés
kitöltése fárasztó, elemzése sokáig tart.
- Szabad szöveges kérdést használjunk inkább vélemény bekérésére, az általános elégedettséget
pedig inkább skálás értékeléssel mérjük!
- Skálák használatakor törekedjünk mindig a számszerűségre! (pl ritkán vagy gyakran
helyett hetente, havonta)
- Gondoljuk végig alaposan, hogy minden lehetséges választ felkínáltunk-e feleletválasztós
kérdéseknél!
- Ahol nem szeretnénk felkínálni minden lehetőséget, ott használjunk egyéb opciót!
- Hagyjuk meg a lehetőségét a „nem tudom” és a „nem kívánok válaszolni” válaszlehetőségeknek
is!
- Használjuk a kérdésnek leginkább megfelelő kérdéstípust!
- Ismerjük meg a használt kérdőívkészítő program kérdéstípusait, ami ötletet adhat
a kérdések megfogalmazásakor!
- Nézzük meg a kérdőívkészítő program által kínált mintakérdőíveket, amelyekből szintén
meríthetünk ötleteket!
- Töltsük ki mások kérdőíveit, hogy ötleteket merítsünk és kitöltőként is találkozzunk
kérdőívekkel!
Zárt kérdések átgondolása, kötelezőség
Könnyen elveszíthetjük válaszolóinkat, ha nem gondoljuk át kellően a felkínált válaszlehetőségeket.
Tipikus hiba, amikor például valakit a kávéfogyasztási szokásairól kérdeznek és
felteszik kötelező jelleggel a következő kérdést:
Mikor szokott kávét fogyasztani?
Ilyenkor ugyanis kimaradnak azok, akik egyáltalán nem kávéznak. Maradva ugyanennél
a példánál az is előfordulhat, hogy megkérdezték egy korábbi kérdésben, hogy fogyaszt-e
kávét az illető, de ugyanezek a válaszok nem kínálnak válaszlehetőséget azok számára,
akik csak alkalmi jelleggel fogyasztanak kávét és nem rendszeresen.
Ha a válaszadó egy ilyen kérdésnél nem tud megfelelő lehetőséget választani, akkor
vagy hamis választ fog adni vagy bezárja a kérdőívet és ezzel megszakad a kitöltés.
Lapozás az oldalak között
Tapasztalataink szerint a kérdőívszerkesztésben két fő irányt követnek a kérdőívszerkesztők:
görgetős kérdőívek és lapozós kérdőívek.
Görgetős kérdőíveknél a kérdések egyetlen oldalon találhatók és a kitöltöttséget
a böngésző görgetősávján elhelyezkedő csúszka mutatja. A lapozós kérdőíveknél a
kitöltöttséget egy állapotjelző sáv mutatja, amely kijelzi a kitöltőnek, hogy a
kérdőív hány százalékánál jár és görgetés nélkül adhatja meg a válaszokat.
Az UniPoll csapata azok jobb követhetősége, átláthatósága és kényelmesebb elrendezése
miatt inkább a lapozós kérdőíveket javasolja.
Miért is jók a lapozós kérdőívek?
- Elágazások és feltételek használatával a kitöltő csak azokat a kérdéseket látja,
amelyek rá vonatkoznak, nincsenek feltűnő és eltűnő elemek.
- Mentés minden egyes lapozás után történik, így a megszakított kérdőívek (ahol a
kitöltő megunja a kitöltést és bezárja a böngészőt) sokkal több választ rögzítenek,
mint a másik típusnál.
- Ha egy-két kérdést teszünk fel oldalanként, a kitöltő első ránézésre, egyetlen képernyőn
átlátja azt a felületet, amelyen dolgozni fog a kitöltés alatt.
- Nem kell várni, amíg a böngésző egy hosszú kérdőív minden kérdését betölti az összes
képpel, videóval és más elemekkel együtt.
Elágazások használata
A kérdőív lerövidítésével nemcsak a saját munkánkat könnyíthetjük meg, hanem a kitöltőét
is. Ha például egy kérdőívben csak a 25 és 35 év közöttiek fogyasztási szokásait
szeretnék megvizsgálni, kezdjük azzal a kérdéssel, hogy hány éves a kitöltő. Ha
a kitöltő fiatalabb vagy idősebb a vizsgálni kívánt korosztálynál, itt véget is
érhet számára a kérdőív kitöltése.
Ha több szolgáltatást vizsgálunk, akkor érdemes lehet feltenni a kérdést, hogy ezek
közül mely szolgáltatásokat vette igénybe a kitöltő és csak azokról a szolgáltatásokról
megkérdezni, amelyeket tényleg igénybe vett.
- Használjunk elágazásokat!
- Használjunk fejezeteket!
- A feltételként szabott kérdések megválaszolását tegyük kötelezővé!
Anonimitás
Ha egy kérdőívben anonimitást ígérünk, tartsuk is meg a szavunkat! Fontos, hogy
ne veszítsük el a válaszolók bizalmát, különösen, ha névtelenséget ígérünk, és olyan
kérdéseket teszünk fel, amelyekre csak akkor várhatunk őszinte válaszokat, ha a
névtelenség tényleg garantált.
Az UniPoll kérdőívek válaszainak rögzítésekor a megfelelő beállítás esetén garantált
az anonimitás. Anonim kérdőíveink válaszait sem mi, sem más program nem tudja
összekötni a válasszal, hiszen ez sehol sem kerül rögzítésre.
Zárt kitöltői körű, anonim kérdőívek használata során a kitöltők egyedi linket kapnak
e-mailben, ami azt biztosítja, hogy biztosan csak az általunk megjelölt csoport
tagjai tölthessék ki a kérdőívet. Az e-mailben érkező link megnyitásakor nem jön
létre kapcsolat a kitöltő személyével, ennek köszönhetően a válaszadás anonim lesz.
Ilyenkor a program csupán annyit rögzít, hogy az adott e-mail címről érkező kitöltés
100%-os volt-e vagy sem. Ez azért szükséges, hogy minden egyes hozzárendelt kitöltő
valóban csak egyszer tudja kitölteni a kérdőívünket.
Abban az esetben, ha a kitöltők körét nyitottra állítjuk, szintén van mód az anonim
adatgyűjtésre. Ilyenkor a link birtokában bárki akárhányszor kitöltheti a kérdőívünket.
Címzés, megszólítás
A célközönségnek megfelelő módon és hangon szólítsuk meg a kitöltőket a kérdőív
bevezető (szöveges) részében! (Nem mindegy, hogy gyerekeknek, fiatal felnőtteknek
vagy idősebbeknek szánjuk a kérdéseinket.)
- Szólítsuk meg a kitöltőt! Mondjuk el neki, hogy kik vagyunk, (csak ha nem egyértelmű,)
miről szól a kutatásunk és mi a célja!
- Szorítkozzunk a lényegre! A hosszú bevezetés hosszú kérdőívet is sugall, ne adjunk
meg a szükségesnél több információt!
- Írjuk le, hogy mennyi ideig fog tartani várhatóan a kérdőív kitöltése!
- Írjuk le, hogy hogyan kezeli a kérdőív készítője a válaszokat!
- Írjuk le, hogy hogyan kezeljük a kérdőívben az anonimitást!
- Írjuk le, hogy hol lesznek közzétéve az eredmények vagy hogy milyen célt szolgálnak!
- Írjuk le, hogy ha kérdése van a kitöltőnek a kérdőívvel kapcsolatban, hol kérdezhet
vagy hova küldheti észrevételeit!
Mintavétel
A mintavételt - vagyis hogy hány főt kérdezünk meg a felmérésünk során - egyszerre
több tényező is befolyásolja. Minél kisebb a vizsgálni kívánt populáció, arányaiban
annál nagyobb mintára lesz szükség, ugyanis kevesebb megkérdezés esetén nagyobb
súllyal számít bele a hiba a felmérésünkbe.
Fontos tényező még az is, hogy csoportunk tagjai a vizsgált szempontok szerint inkább
hasonlóak vagy különbözőek-e, valamint, hogy milyen mélységű kutatást szeretnénk
készíteni.
Ha mintánkban szeretnénk csoportokat alkotni, akkor figyelni kell arra is, hogy
mintánk részcsoportjai is elérjék a kívánt létszámot. A mintavétel meghatározásakor
arra kell törekedni, hogy eredményeink egy olyan általános képet adjanak, amely
hűen tükrözi a vizsgált csoport tulajdonságait.
Mi az a mintavételi hiba?
A mintavételi hiba a megállapításainkhoz képesti eltérés pozitív vagy negatív irányba.
A teljes, vizsgált csoporthoz képest ennyivel még eltérhetünk. A mintavételi hibahatár
általában ± 3%.
Tesztelés, helyszín
Vannak olyan helyzetek, amelyekre nem mindig gondolunk, hanem a gyakorlat igazolja,
hogy éles helyzetben nem használható az elkészített kérdőív. Ha például kérdőívünket
nem e-mail útján töltetjük ki, hanem kérdezőbiztosok helyszíni megkérdezéssel gyűjtik
az adatokat, akkor érdemes meggyőződni róla előre, hogy lesz-e a helyszínen internetkapcsolat
vagy, hogy a megkérdezetteket nem hozza-e zavarba a kérdés megfogalmazása. Próbáljuk
el tehát teszt jelleggel az éles adatgyűjtés előtt, hogy minden működik-e, hiszen
nem mindig lehet mindenre gondolni.
Ne terheljük fölösleges e-mailekkel kitöltőinket
Egy felhasználót se terheljünk levéláradattal! Senki sem szereti, ha érdektelen
leveleket kap. Ezt tartsuk tiszteletben!
Az UniPoll segít ebben: zárt kitöltői körű kérdőívek esetén lehetőség van emlékeztető
e-mailek küldésére, amelyet csak azok a felhasználók kapnak meg, akik a kérdőívet
még nem töltötték ki teljesen. Aki már kitöltötte végig a kérdőívet, nem kap két
levelet, csak egyet, amiben értesítjük arról, hogy kitöltheti a kérdéssorunkat.